𝐒𝐩𝐨́ł𝐤𝐚 𝐏𝐊𝐏 𝐏𝐨𝐥𝐬𝐤𝐢𝐞 𝐋𝐢𝐧𝐢𝐞 𝐊𝐨𝐥𝐞𝐣𝐨𝐰𝐞 𝐫𝐨𝐳𝐩𝐨𝐜𝐳𝐲𝐧𝐚 𝐩𝐫𝐚𝐜𝐞 𝐩𝐫𝐳𝐲 𝐦𝐨𝐝𝐞𝐫𝐧𝐢𝐳𝐚𝐜𝐣𝐢 𝐥𝐢𝐧𝐢𝐢 𝐤𝐨𝐥𝐞𝐣𝐨𝐰𝐞𝐣 𝐨𝐝 𝐊𝐨𝐬́𝐜𝐢𝐞𝐫𝐳𝐲𝐧𝐲 𝐝𝐨 𝐆𝐝𝐲𝐧𝐢. 𝐊𝐨𝐧𝐬𝐞𝐤𝐰𝐞𝐧𝐜𝐣𝐚̨ 𝐭𝐞𝐠𝐨 𝐣𝐞𝐬𝐭 𝐳𝐚𝐦𝐤𝐧𝐢𝐞̨𝐜𝐢𝐞 𝐭𝐞𝐣 𝐥𝐢𝐧𝐢𝐢 𝐧𝐚 𝐜𝐳𝐚𝐬 𝐩𝐫𝐨𝐰𝐚𝐝𝐳𝐨𝐧𝐲𝐜𝐡 𝐫𝐨𝐛𝐨́𝐭. 𝐖 𝐭𝐫𝐨𝐬𝐜𝐞 𝐨 𝐩𝐚𝐬𝐚𝐳̇𝐞𝐫𝐨́𝐰 𝐒𝐚𝐦𝐨𝐫𝐳𝐚̨𝐝 𝐖𝐨𝐣𝐞𝐰𝐨́𝐝𝐳𝐭𝐰𝐚 𝐏𝐨𝐦𝐨𝐫𝐬𝐤𝐢𝐞𝐠𝐨 𝐰𝐩𝐫𝐨𝐰𝐚𝐝𝐳𝐚 𝐚𝐮𝐭𝐨𝐛𝐮𝐬𝐨𝐰𝐚̨ 𝐤𝐨𝐦𝐮𝐧𝐢𝐤𝐚𝐜𝐣𝐞̨ 𝐳𝐚𝐬𝐭𝐞̨𝐩𝐜𝐳𝐚̨ 𝐰 𝐨𝐛𝐬𝐳𝐚𝐫𝐳𝐞 𝐨𝐛𝐬ł𝐮𝐠𝐢𝐰𝐚𝐧𝐲𝐦 𝐝𝐨𝐭𝐲𝐜𝐡𝐜𝐳𝐚𝐬 𝐩𝐫𝐳𝐞𝐳 𝐩𝐨ł𝐚̨𝐜𝐳𝐞𝐧𝐢𝐚 𝐤𝐨𝐥𝐞𝐣𝐨𝐰𝐞 𝐳 𝐊𝐨𝐬́𝐜𝐢𝐞𝐫𝐳𝐲𝐧𝐲 𝐢 𝐊𝐚𝐫𝐭𝐮𝐳 𝐝𝐨 𝐓𝐫𝐨́𝐣𝐦𝐢𝐚𝐬𝐭𝐚.
Ograniczenia zaczną obowiązywać od 30 czerwca br. Oznacza to, że na linii Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna oraz Chojnice – Kościerzyna ruch pociągów będzie wstrzymany do odwołania. Utrzymane będą natomiast połączenia kolejowe na linii Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Port Lotniczy – Gdynia Karwiny – Gdynia Główna (linia S2) oraz na linii Kartuzy – Żukowo Zachodnie – Gdańsk Kokoszki – Gdańsk Wrzeszcz (linia R11).
𝐏𝐨𝐣𝐚𝐝𝐚̨ 𝐚𝐮𝐭𝐨𝐛𝐮𝐬𝐲 𝐳𝐚𝐬𝐭𝐞̨𝐩𝐜𝐳𝐞
W związku z wstrzymaniem połączeń kolejowych pomorski samorząd zapewni autobusową komunikację zastępczą, która kursować ma trasą możliwie zbliżoną do przebiegu modernizowanej linii kolejowej. Autobusy będą kursowały na trasach:
• 𝐥𝐢𝐧𝐢𝐚 𝐊𝐙𝟏: Kartuzy – Dzierżążno – Żukowo – Pępowo Kartuskie – Rębiechowo – Gdańsk Rębiechowo (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii S2 na stacji Gdańsk Rębiechowo)
• 𝐥𝐢𝐧𝐢𝐚 𝐊𝐙𝟐: Kościerzyna – Skorzewo – Stężyca – Szymbark – Wieżyca – Krzeszna – Ostrzyce – Goręczyno – Somonino – Kartuzy (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii R11 na stacji Kartuzy)
• 𝐥𝐢𝐧𝐢𝐚 𝐊𝐙𝟑: Kościerzyna – Somonino – Kartuzy (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii R11 na stacji Kartuzy)
• 𝐥𝐢𝐧𝐢𝐚 𝐑𝟏𝟕: Chojnice – Kościerzyna (z możliwością przesiadki z/na pociągi w Chojnicach i w Kościerzynie)
𝐂𝐨 𝐰𝐚𝐳̇𝐧𝐞: zarówno w pociągach, jak i w autobusach komunikacji zastępczej obowiązuje Taryfa Pomorska.
𝐌𝐨𝐝𝐞𝐫𝐧𝐢𝐳𝐚𝐜𝐣𝐚 𝐳 𝐨𝐩𝐨́𝐳́𝐧𝐢𝐞𝐧𝐢𝐞𝐦
Rozpoczynająca się właśnie modernizacja linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia miała pierwotnie zakończyć się już w 2023 roku. W tym samym okresie Samorząd Województwa Pomorskiego wraz z Pomorską Koleją Metropolitalną zrealizował inwestycję polegającą na elektryfikacji linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Rębiechowa. Dzięki temu już od połowy 2023 r. na linii PKM pojawiły się pociągi elektryczne. Niestety, mogły one dojeżdżać tylko do stacji Gdańsk Port Lotniczy – właśnie ze względu na brak elektryfikacji linii kolejowej Gdynia – Kościerzyna.
𝐙 𝐊𝐚𝐬𝐳𝐮𝐛 𝐭𝐲𝐥𝐤𝐨 𝐛𝐚𝐣𝐩𝐚𝐬𝐞𝐦
W efekcie wieloletniego opóźnienia ze strony PKP PLK modernizacja linii Gdynia – Kościerzyna rozpoczyna się dopiero teraz. Wiąże się to z całkowitym zamknięciem dla ruchu pociągów odcinka pomiędzy Kościerzyną i Gdańskiem Osową. Jedynym możliwym od 30 czerwca br. połączeniem kolejowym z głębi Kaszub do Trójmiasta będą pociągi jadące z Kartuz do Gdańska po tzw. Bajpasie Kartuskim, przez Żukowo Zachodnie i Gdańsk Kokoszki.
Dlatego Województwo Pomorskie w celu zmniejszenia utrudnień dla podróżnych zdecydowało o znaczącym zwiększeniu liczby połączeń na ww. trasie (wykorzystując również składy pierwotnie jadące do Kościerzyny). Szczegółowy rozkład jazdy pociągów i autobusów zastępczych zostanie opublikowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe na stronie www.portalpasazera.pl oraz na stronach operatora POLREGIO www.polregio.pl.
𝐂𝐨 𝐩𝐨 𝐩𝐫𝐳𝐞𝐛𝐮𝐝𝐨𝐰𝐢𝐞?
Na osłodę pozostaje przypomnieć, że modernizacja i elektryfikacja linii Kościerzyna – Gdynia pozwoli w przyszłości znacznie poszerzyć kolejową ofertę przewozową w tym rejonie. Zamiast małych szynobusów spalinowych na całej linii PKM kursować będą mogły większe i wygodniejsze składy elektryczne wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda do ładowania komputerów i telefonów.
Do końca 2026 r., dzięki pieniądzom pochodzącym z budżetu województwa, dofinansowaniu unijnemu, a także środkom z KPO na pomorskich torach pojawi się łącznie 45 nowych pociągów które zakupił Samorząd Województwa Pomorskiego. Pomorskie zamówienie taborowe (łącznie opiewające na ponad 1,6 mld zł) jest jednym z największych tego typu kontraktów w kraju.